W listopadzie uczniowie klas I naszej szkoły uczestniczyli w ogólnopolskim programie edukacyjnym „Akademia Bezpiecznego Puchatka”. Celem programu było kształtowanie wśród najmłodszych postaw i nawyków związanych z bezpieczeństwem w różnych sytuacjach życia codziennego.
Zajęcia były podzielone na sześć głównych bloków tematycznych:
1. Bezpieczeństwo w szkole - uczniowie poznali zasady bezpiecznego poruszania się po budynku szkolnym oraz odpowiedniego zachowania na lekcjach i przerwach. Omówiono także sposoby unikania konfliktów z rówieśnikami oraz reagowania na sytuacje wymagające pomocy nauczyciela.
2. Bezpieczeństwo w domu - dzieci uczyły się, jak unikać zagrożeń związanych z korzystaniem z urządzeń elektrycznych, gorących przedmiotów oraz substancji chemicznych. Dowiedziały się, jak postępować w przypadku pożaru lub innych sytuacji awaryjnych, a także, dlaczego nie wolno otwierać drzwi obcym.
3. Bezpieczeństwo na drodze - podczas tego bloku uczniowie poznali zasady poruszania się pieszo oraz jako pasażerowie. Dowiedzieli się, jak prawidłowo przechodzić przez jezdnię, rozpoznawać sygnalizację świetlną oraz nosić elementy odblaskowe. Omówiono również zasady bezpieczeństwa na przejazdach rowerowych.
4. Bezpieczeństwo w Internecie - dzieci dowiedziały się, jak bezpiecznie korzystać z sieci, unikać kontaktu z nieznajomymi i chronić swoje dane osobowe. Ważnym elementem było uświadomienie uczniom, jakie zagrożenia mogą kryć się za fałszywymi treściami i jak reagować na cyberprzemoc.
5. Bezpieczne relacje z rówieśnikami - podczas zajęć dzieci uczyły się, jak budować pozytywne relacje w grupie oraz radzić sobie z nieporozumieniami. Omówiono sposoby rozwiązywania konfliktów, znaczenie wzajemnego szacunku oraz pomoc w sytuacjach, gdy ktoś z rówieśników doświadcza trudności.
6. Bezpieczeństwo podczas wypoczynku - uczniowie poznali zasady zachowania podczas zabawy na w lesie, nad wodą czy w górach. Zwrócono uwagę na znaczenie przestrzegania zasad, takich jak nieoddalanie się od grupy oraz informowanie dorosłych o swoim miejscu pobytu.
Podczas realizacji programu dzieci miały okazję wymieniać się swoimi doświadczeniami i wspólnie wypracowywać dobre nawyki. W trakcie zajęć pracowały w grupach, rozwiązywały zadania praktyczne i oglądały filmy edukacyjne. Dzięki temu mogły w atrakcyjny sposób przyswajać wiedzę i ćwiczyć odpowiedzialne zachowania.
Na zakończenie wszyscy uczniowie wzięli udział w Teście Bezpieczeństwa, który pozwolił im sprawdzić zdobytą wiedzę i umiejętności. Test był nie tylko podsumowaniem nauki, ale również świetną okazją do utrwalenia ważnych zasad bezpieczeństwa.
Udział w Akademii Bezpiecznego Puchatka pozwolił dzieciom lepiej zrozumieć, jak dbać o swoje bezpieczeństwo w codziennym życiu. Program cieszył się dużym zainteresowaniem i zaangażowaniem uczniów. Dzięki niemu najmłodsi uczestnicy stali się bardziej świadomi, odpowiedzialni i gotowi do radzenia sobie w różnych sytuacjach.
/Ewelina Gamracy, Anna Jachowicz/