Plan pracy świetlicy szkolnej
ROCZNY PLAN PRACY ŚWIETLICY SZKOLNEJ W ZESPOLE SZKÓŁ W MALINIU W ROKU SZKOLNYM 2023/2024
1. Ogólne założenia
Organizacja i plan pracy świetlicy szkolnej wynikają z systemu wychowawczego oraz profilaktyki szkoły. Nauczyciel-wychowawca świetlicy szkolnej organizuje pracę tak by była ściśle związana kalendarzem szkolnym i podstawą programową. W trakcie zajęć stosowane są różne metody i techniki by jak najbardziej dostosować rodzaj zajęć do zainteresowań i potrzeb uczniów.
2. Cele i zadania świetlicy szkolnej
Celem pracy świetlicy szkolnej będzie przede wszystkim zapewnienie uczniom opieki wychowawczej, pomocy w nauce oraz tworzenie prawidłowych warunków do pełnego i wszechstronnego rozwoju podopiecznych.
3. Do zadań świetlicy należeć będą:
- Zapewnianie bezpieczeństwa uczniom podczas pobytu na świetlicy
- Zapoznanie z zasadami bezpieczeństwa w szkole i w świetlicy.
- Integracja uczniów oraz tworzenie przyjaznej atmosfery do pełnego rozwoju osobowości.
- Eliminacja zachowań niepożądanych i niebezpiecznych.
- Kształtowanie pozytywnych postaw wychowanków.
- Rozwijanie zdolności, umiejętności i zainteresowań uczniów.
- Ćwiczenie oraz wzmacnianie pamięci i zdolności umysłowych.
- Kształcenie rozwijające samodzielną kreatywność oraz innowacyjność uczniów.
- Zapewnianie uczniom aktywnego wypoczynku z wykorzystaniem rozmaitych metod
- i form zajęć.
- Nauka współpracy i współdziałania w grupie jak również samodzielnego myślenia
- i zdrowej rywalizacji.
4. Proponowane formy pracy do realizacji założeń programowych:
- Wspólne odrabianie zadań domowych.
- Pogadanki, dyskusje i rozmowy tematyczne.
- Gry i zabawy integracyjne, słowne, edukacyjne.
- Mapy myśli, burze mózgów.
- Zajęcia manualne, multimedialne, plastyczne, muzyczne, czytelnicze i relaksacyjne.
- Zajęcia ruchowe (gry i zabawy ruchowe, zajęcia na świeżym powietrzu).
- Konkursy, teleturnieje, zagadki i quizy.
- Trening umysłu i pamięci.
- Zajęcia wynikające z kalendarza szkolnego oraz planu zajęć świetlicy szkolnej.
Tematyka zajęć opiekuńczo-wychowawczych w świetlicy szkolnej:
MIESIĄC
Krąg Tematyczny
Tematy i Zadania
W
R
Z
E
S
I
E
Ń/
P
A
Ź
D
Z
I
E
R
N
I
K
Witaj szkoło! Wspomnienia
z wakacji.- Uroczyste rozpoczęcie roku szkolnego.
- Poznajemy nową szkołę – wprowadzenie nowych uczniów w zasady funkcjonowania szkoły.
- Opowieści dziwnej treści, czyli co robiliśmy w wakacje – rozmowa grupowa.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Bezpieczni w szkole.
- Zapoznanie z zasadami i regulaminem obowiązującymi na świetlicy.
- Po co nam zasady w szkole i na świetlicy – burza mózgów, mapa myśli.
- Dobry i zły kolega – rozmowa o współpracy w świetlicy.
- Niebezpieczne sytuacje w szkole – przykłady i sposoby radzenia sobie z nimi.
- Szanujmy język – słowa ze słowa.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Trening umysłu. Odrabianie zadań domowych.
Bezpieczni w szkole i poza szkołą. Bezpieczni na drodze.
- ,,Jestem widoczny na drodze’’ - przypomnienie podstawowych zasad ruchu drogowego.
- Pobudzenie wyobraźni poprzez wymyślanie innowacyjnych pojazdów.
- Wypadki na drodze. Jak ich uniknąć? – zajęcia sytuacyjne.
- Quiz drogowy.
- Potrafię i pomagam. Numery alarmowe – prace plastyczne.
- Wyrażamy emocje obrazkami.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Trening umysłu. Odrabianie zadań domowych.
Żegnamy lato. Witamy jesień.
- Koniec lata. Czas na jesień – spacer i rozmowa tematyczna.
- Jesienne zagadki i quiz tematyczny.
- Jesienne dekoracje – prace plastyczne.
- Jesienne listki.
- Fotografie jesienne – zajęcia na świeżym powietrzu.
- Czytamy o jesieni – wiersze i cytaty (zajęcia czytelnicze).
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Trening umysłu. Odrabianie zadań domowych.
Czytajmy!
- Wiersze o jesieni (kontynuacja; prace plastyczne do wierszy).
- Słowa ze słowa czyli jak można bawić się językiem.
- Łamańce językowe.
- Czytamy przysłowia (zajęcia językowe – znaczenie przysłów, szukanie przysłów).
- Czytamy fragmenty ulubionych książek.
- Dawno, dawno temu.. czyli piszemy bajki.
- Dzień chłopaka – wzmianka o tradycji.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Trening umysłu. Odrabianie zadań domowych.
P
A
Ź
D
Z
I
E
R
N
I
K
Z muzyką przez życie - muzyka wokół nas.
- Muzyka – skojarzenia, mapa myśli.
- Muzyka łagodzi obyczaje – znaczenie przysłowia.
- Rodzaje i gatunki muzyki - konkurs, quiz.
- Zwierzaki mniejsze i większe – krzyżówka .
- Prawa zwierząt – nasze pomysły.
- Znamy różne zwierzaki – konkurs.
- Ciekawostki o zwierzętach – rozmowa.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Dzień Edukacji Narodowej. Dzień nauczyciela.
- Edukacja – praca w grupach, mapa myśli i skojarzenia.
- Szkoła – za i przeciw czyli co myślimy o szkole.
- Kto to jest nauczyciel? – filmik i rozmowa tematyczna.
- Kto pracuje w szkole? – zapoznanie dzieci z pracą nauczycieli i innych pracowników szkoły.
- Jaki powinien być nauczyciel – mój ulubiony nauczyciel.
- Gazetka z okazji dnia nauczyciela.
- Listy do nauczycieli .
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Wielcy ludzie – Jan Paweł II.
Internet i komputer – dobro czy zło.
- Kim jest Jan Paweł II – zajęcia multimedialne, praca z filmem.
- Praca z filmem – film na temat życia Jana Pawła II i układanka chronologiczna na podstawie filmu.
- Konkurs wiedzy o Janie Pawle II.
- Po co nam komputer i Internet? – rozmowa tematyczna.
- Bezpieczny Internet – ulotka.
- Projektujemy strony Internetowe.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Nie boimy się przyszłości. Pamiętamy o przeszłości.
- Jak się relaksować?
- Halloween – tradycja i kultura z innego kraju.
- Wiersze, wierszyki, bajki i historie związane z Halloween.
- Przebranie na Halloween – praca plastyczna.
- Symbolika Święta Wszystkich Świętych – omówienie tematyki święta, kultywowanie tradycji.
- Sposoby kultywowania pamięci o zmarłych – dyskusja.
- Zasady zachowania w miejscach pamięci – tworzenie zasad, praca w grupach.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
L
I
S
T
O
P
A
D
Wyobraźni czas!!
- Jaka to bajka? Jaka to postać?– gry i zabawy z okazji dnia postaci z bajek.
- Czytanie ulubionych fragmentów i cytatów z bajek.
- Najlepszy wynalazek świata? Co wynaleźli Polacy Rozmowa i mini quiz.
- Światowe rekordy Guinnessa – wprowadzenie i zajęcia multimedialne.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Dumni ze swojego pochodzenia. Wielcy Polacy.
- Ojczyzna. Wprowadzenie do tematyki święta Niepodległości – dyskusja grupowa.
- Omówienie podstawowych pojęć związanych z ojczyzną – (ojczyzna, godło, flaga, tożsamość narodowa itp.), praca w grupach, mapa myśli/burza mózgów.
- Poznajemy pieśni patriotyczne – zajęcia muzyczne.
- Gazetka i dekoracje z okazji Dnia Niepodległości.
- Wielcy Polacy – kogo znamy? Rozmowa.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Życzliwość nie boli. Życzliwi i tolerancyjni zawsze i wszędzie.
- Życzliwość i tolerancja– wyjaśnienie pojęcia i skojarzenia (mapa myśli).
- Przypomnienie zasad dobrego zachowania. Kodeks Życzliwego Człowieka – praca w parach.
- Order życzliwości – wybory najbardziej życzliwego człowieka w grupie (ćwiczenie autoprezentacji).
- Nasze mocne strony – zajęcia integracyjne jako forma wstępu do tematyki tolerancji.
- Tolerancyjny i życzliwy człowiek – praca plastyczna z gazet (wyklejanka).
- Scenki rodzajowe dotyczące tolerancyjnych i nietolerancyjnych zachowań.
- Wszyscy inni, każdy równy – kartka dla nowego przyjaciela.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Totalna magia, czyli andrzejkowy zawrót głowy.
- Pluszaki z dzieciństwa – rozmowa.
- Co zrobić z pluszakami po latach? – burza mózgów.
- Bajki o misiach – mini konkurs.
- Gry, zabawy i wróżby Andrzejkowe” – wspólne wyszukiwanie mniej lub bardziej znanych zwyczajów, zajęcia multimedialne.
- Jesteśmy magikami – zajęcia integracyjne.
- Co nasz czeka w przyszłości? – praca plastyczna lub pisana.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
L
I
S
T
O
P
A
D/
G
R
U
D
Z
I
E
Ń
Chodzące anioły – wolontariusze i inne grudniowe tradycje.
- Co wiemy o górnictwie, kopalni i górnikach – burza mózgów i rozmowa kierowana na podstawie tekstów.
- Niebezpieczne zawody – krzyżówka.
- Mikołajkowe tradycje – wprowadzenie.
- Wolontariat – wyjaśnienie i przykłady z życia.
- Wady i zalety wolontariatu - dlaczego warto pomagać?
- Aniołki z papieru – origami, zajęcia manualne i plastyczne.
- Tradycje mikołajkowe w Polsce.
- Zimowo-mikołajkowe dekoracje – zajęcia plastyczne i muzyczne.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Grudniowo-zimowych tradycji ciąg dalszy.
- Prawa człowieka – wprowadzenie, wyjaśnienie pojęcia.
- Układanie praw z rozsypanki wyrazowej.
- Plakat – prawa człowieka (z wykorzystaniem wykreślanki).
- Za co lubimy zimę? Bezpieczeństwo zimą. Na co trzeba zwracać uwagę – burza mózgów.
- Sporty zimowe – krzyżówka.
- Pani Zima – praca plastyczna, konkurs.
- Gazetka zimowo-świąteczna.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Jest taki dzień… Święta.
- Dekoracje, ozdoby i plakaty tematyczne.
- Kraje wiecznej zimy – ciekawostki.
- Tradycje i obyczaje świąteczne – burza mózgów.
- Wiersze i opowiadania świąteczne – zajęcia czytelnicze.
- List do Świętego Mikołaja.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Co raz bliżej święta.
- Świąteczno-zimowe gry, zagadki i quizy.
- Piosenki i kolędy z okazji świąt – zajęcia muzyczne.
- Bajki świąteczne – zajęcia multimedialne.
- Ćwiczymy celność i sprawność – „śnieżkami do celu”.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Przerwa świąteczna
S
T
Y
C
Z
E
Ń/
L
U
T
Y
Nowy rok – nowy ja, czyli postanowienia noworoczne.
- Jak spędziliśmy Sylwestra – opowieści dzieci.
- Z czego jesteśmy dumni, co udało nam się zrealizować.
- Postanowienia noworoczne – praca indywidualna i w grupach.
- Wiersz „Dwunastu Braci” Jerzego Kiersta – zajęcia czytelnicze.
- Rysowane miesiące – rysunek na podstawie wiersza.
- Nowy Rok – gry słowne, rebusy i krzyżówki.
- Zagadkowe miesiące – gry słowne dotyczące miesięcy w roku.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Bezpieczna zima.
- Przypomnienie zasad właściwego zachowania zimą.
- Kalambury o sportach zimowych.
- Praca z tekstem – analiza przysłów zimowych.
- Jak spędzać czas wolny zimą – dopisz pomysł do litery alfabetu.
- Jak dbać o siebie zimą – złote rady, quiz.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Pozytywne myślenie kluczem do sukcesu.
- Tydzień podchwytliwych pytań.
- Zagadki i łamigłówki autorstwa uczniów.
- Pozytywne myślenie – burza mózgów.
- Motywujemy innych – zajęcia integracyjne.
- Złote zasady pozytywnego nastawienia – przepis na sukces.
- Reklama kluczem do bogactwa – dzień handlowca.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Bezpieczna zima.
- Przypomnienie zasad właściwego zachowania zimą.
- Kalambury o sportach zimowych.
- Praca z tekstem – analiza przysłów zimowych.
- Jak spędzać czas wolny zimą – dopisz pomysł do litery alfabetu.
- Jak dbać o siebie zimą – złote rady, quiz.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Baśnie, bajki. Czego uczą bajki?
- Ulubione baśnie i bajki – rozmowa.
- Konkurs Puchatkowy z okazji Dnia Kubusia Puchatka.
- Złote myśli z bajek – plakaty.
- Tworzymy własne bajki.
- Bajkowe krzyżówki i kalambury – zabawy słowne.
- Zima – prawda czy fałsz.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Walentynki – dzień zakochanych.
- Co to jest miłość – w opinii małych dzieci.
- Walentynki – idealna randka, co jest romantyczne.
- Dzień zakochanych – gry i zabawy integracyjne i słowne.
- Serduszka walentynkowe – zajęcia manualne i origami.
- Jak okazujemy miłość innym ludziom.
- Miłość – gazetka i dekoracje + orgiami.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
FERIE ZIMOWE
FERIE ZIMOWE
L
U
T
Y/
M
A
R
Z
E
C
Zero dla dyskryminacji.
- Dyskryminacja NIE. Tolerancja TAK – plakat ‘’Zero dla dyskryminacji’’.
- Co jest dobrego w byciu innym? – mapa myśli.
- Czym różnię się od innych? – podaj 10 rzeczy które różnią Cię od reszty grupy.
- Różnice nie są złe – prawda czy fałsz o stereotypach.
- Dzień gier z okazji dnia mistrza gry.
- Tworzymy nową grę.
- Co oznacza ‘’być mistrzem’’ – wybieramy mistrzów wszystkiego.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Kobiety i matematyka.
- ABC dobrych manier, czyli jak być gentlemanem.
- Kobiety w różnych zawodach – krzyżówka.
- Znane kobiety – praca z tekstem, zajęcia multimedialne.
- Kwiat dla każdej kobiety – zajęcia manualne/orgiami.
- Matematyka królową nauk – rozmowa.
- Gdzie widzimy matematykę?
- Quiz matematyczny.
- Iluzje mniej lub bardziej znane - zajęcia multimedialne.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Co z tym szczęściem?
- Czym dla mnie jest szczęście – fiszki.
- Szczęście – krzyżówka tematyczna.
- Jak rozpoznać szczęście – emocje (emotki wyrażające szczęście i jego brak).
- Szczęście i pech – przesądy (pytania tematyczne).
- Życie jest piękne – mapa myśli/praca plastyczna.
- Mowa ciała – jak wykryć kłamstwo?
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Czy to już wiosna?
- Wiosenne dekoracje.
- Kwiaty wiosenne – zajęcia manualne.
- Spacer wiosenny – zajęcia w terenie, rozmowa o zmianach w przyrodzie.
- Legalne wagary, czyli jak można spędzać czas wiosną – krzyżówka.
- Wiosna – prawda czy fałsz i inne quizy.
- Co widzimy w gwiazdach – rysujemy gwiazdozbiory.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
M
A
R
Z
E
C/
K
W
I
E
C
I
E
Ń
Wiosno! – ach to Ty
- Wspólne układanie listy prac wykonywanych wiosną na działkach i ogródkach – burza mózgów.
- Obserwacja zmian zachodzących w przyrodzie wiosną, ptaki zwiastuny wiosny.
- 2 kwietnia – Międzynarodowy Dzień Książki dla Dzieci.
- Wykonanie wiosennych drzewek – wycinanka z kolorowych gazet.
- „ Wiosna w sadzie”
- Zabawy na spostrzegawczość, pamięć i koncentrację, gry planszowe.
- Nauka piosenki o Wiośnie.
- Gry i zabawy na świeżym powietrzu.
By żyło się lepiej, czyli tydzień dla zdrowia.
- Analiza i interpretacja powiedzenia ‘’W zdrowym ciele zdrowy duch’’ – pogadanka i wymiana myśli na temat zdrowego stylu życia.
- Zasady zdrowego stylu życia – quiz.
- Piramida żywności (wskazanie na wartość zdrowego odżywiania w ramach walki z otyłością).
- Przepis na wieczne życie – tworzenie rymowanek.
- Ruch to zdrowie/Dzień tęczy - praca plastyczna (lub krzyżówka o sportach).
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Nadchodzi Wielkanoc.
- Święta sposobem umacniania więzi rodzinnych – dyskusja.
- Ozdoby i kartki świąteczne.
- Jak przygotowujemy się do świąt? – praca w grupach.
- Ciekawostki świąteczne z różnych krajów – zajęcia multimedialne.
- Wykonanie kartki świątecznej. Twórczość plastyczna o tematyce wielkanocnej: kurczaki, pisanki, zajączki. baranki, palma, koszyczki itp.
- Czytanie wierszy o Wielkanocy.
Przerwa świąteczna
Ziemia – nasz wspólny dom.
- Wywiad z Matką Naturą.
- Ratujmy przyrodę, ratujmy Ziemię – plakat.
- Rebusy i quizy – ochrona środowiska, gatunki roślin itp.
- Alternatywne źródła energii – plakaty.
- Co powoduje hałas – rysowana mapa myśli.
- Szkodliwość hałasu – prawda fałsz.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
W świetlicy jest wesoło.
- Dobry kolega, koleżanka, co to znaczy „ Polegać na kimś jak na Zawiszy”.
- Czas wolny, jak go pożytecznie wykorzystać?
- Słucham i rozumiem innych, szanuję i pomagam, jestem wzorem dla swoich młodszych kolegów – rozmowa kierowana o bezpieczeństwie, akceptacji i tolerancji.
- Praca plastyczna – „ Świetlica moich marzeń”.
- Gry i zabawy stolikowe.
- Nauka piosenki „ Kolorowe kredki”.
- Zabawy integracyjne.
M
A
J
Majowe święta narodowe
My, obywatele Unii Europejskiej…
- Podróże po Europie – rozmowa grupowa.
- Czym jest Unia Europejska? – mapa myśli i notatka historyczna.
- Flagi państw Unii Europejskiej – quiz.
- Skojarzenia i zagadki związane z UE.
- Mój ulubiony kraj UE – praca indywidualna i praca plastyczna.
- Wady i zalety przynależności do Unii Europejskiej.
- Kodeks Europejczyka (ze wskazaniem na tolerancję odmiennych ras).
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Najważniejsze wartości w życiu – rodzina i przyjaźń.
- Uświadomienie dzieciom potrzeby przyjaźni.
- Dobry i zły przyjaciel – tabela.
- Charakterystyka mojego przyjaciela – rysunek z opisem.
- Przyjaźń formą wzmocnienia poczucia własnej wartości – dyskusja.
- Rodzina – krzyżówka.
- Rodzina, pokrewieństwo – prawda czy fałsz.
- Tematyczne zajęcia czytelnicze.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Dobre uczynki tam
i tu.- Pomysły na dobre uczynki – burza mózgów.
- „Czy szanujemy siebie nawzajem” kultura, wartości i normy.
- Zagrożenia środowiska. Jak ratować planetę? – wprowadzenie do parków narodowych.
- Parki narodowe – zajęcia z tekstem.
- Test wiedzy o parkach narodowych.
- Mój własny park narodowy.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Książka – moim przyjacielem.
- Kształtowanie nawyków szanowania książek.
- Książka dawniej i dziś – burza mózgów, wypisywanie różnic.
- Twórcy literatury dla dzieci – bibliografia.
- Jak powstaje książka czyli od karteczki do książeczki.
Egzamin Ósmoklasisty
M
A
J/
C
Z
E
R
W
I
E
C
Książka – moim przyjacielem
- Projektowanie okładki ulubionej książki.
- Zaprojektowanie i wykonanie zakładki do książki.
- Ulubiony bohater z książki – wydzieranka.
Dzień dziecka - Kiedy śmieje się dziecko…
- Przypomnienie podstawowych praw dziecka.
- Dla dzieci z daleka – co powiedziałbyś dzieciom z innych krajów – dyskusja/list.
- Kultura i maniery – skojarzenia.
- Proszę, dziękuję, przepraszam – scenki rodzajowe.
- Kodeks kulturalnego człowieka – praca w grupach.
- Plakat o dobrych manierach i dobrym zachowaniu.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Przewodnik letnio-wakacyjny.
- Podróże małe i duże. Co robimy latem? – rozmowa tematyczna.
- Plany na wakacje - gdzie zabrać przyjaciela.
- Krzyżówka wakacyjno-letnia.
- Wakacje w górach czy nad morzem – praca w grupach na podstawie przygotowanych plakatów.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Bezpieczne wakacje.
- Przypomnienie zasad bezpieczeństwa – nad wodą, w górach itp.
- Numery alarmowe – przypomnienie.
- Przygotowania do zakończenia roku szkolnego.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, na powietrzu, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe. Odrabianie zadań domowych.
Kończymy rok szkolny.
- Przygotowania do zakończenia roku szkolnego.
- Zabawy ruchowe na świeżym powietrzu.
- Ćwiczenia oparte o trening umysłu – „Jak Ćwiczyć Zdolności Umysłowe”, „Jak ćwiczyć Pamięć”.
- Zajęcia integracyjne, multimedialne, plastyczne, czytelnicze, zabawy i gry słowne i planszowe.
*Roczny plan pracy świetlicy ma charakter otwarty i może być modyfikowany w trakcie realizacji.